Specjalista ds. ergonomii Fellowes

Ergonomia pracy specjalista Fellowes

Nasza firma została wyróżniona przez markę Fellowes nadaniem tytułu Specjalisty ds. ergonomii.

Wiąże się z tym szereg nowych możliwości jak na przykład:

  • możliwość prowadzenia szkoleń z zakresu ergonomii, bazujących na materiałach Fellowes,
  • możliwość realizowania w przedsiębiorstwach audytów ergonomicznych w oparciu o metodologię opracowaną przez Fellowes,
  • pełna dostępność oferty ergonomicznej Fellowes w najlepszych cenach

Strefy ergonomii

Firma Fellowes opracowała metodę 4 Stref ergonomii, która wskazuje, jak dostosować środowisko pracy. Stosując te wskazówki zyskasz poprawę
zdrowia, komfortu pracy, produktywności oraz zmniejszenie ilości nieobecności.

STREFA 1 Zapobiegaj bólom pleców i nóg
 
STREFA 2 Zapobiegaj bólom nadgarstków
STREFA 3 Zapobiegaj bólom karku i szyi
 
STREFA 4 Czyste i zorganizowane miejsce pracy

Zadbaj o prawidłową postawę w czasie pracy przy komputerze

Warsztaty ergonomiczne
Dostosowane do potrzeb firmy szkolenie przeznaczone dla pracowników biurowych. Zawartość merytoryczna warsztatów dobrana jest w sposób przemyślany i uporządkowany, uwzględniający trendy w zakresie zdrowej pracy oraz obowiązujące przepisy prawne. Aktywny udział uczestników w warsztatach zapewnia lepsze zapamiętywanie treści.

 

Audyty ergonomiczne
Głównym celem przeprowadzenia audytu stanowisk komputerowych w firmie jest realna ocena środowiska pracy, wskazanie ewentualnych słabych punktów w korelacji między użytkownikiem, a jego stanowiskiem. Audytor ukazuje obszary wymagające poprawy i sugeruje możliwe rozwiązania.

Produkty ergonomiczne
To nie użytkownik powinien dopasować się do stanowiska pracy, ale stanowisko powinno być dostosowane do potrzeb użytkownika. Korzystanie z odpowiednich produktów może pomóc w zapobieganiu powstawania niepożądanych dolegliwości zdrowotnych. Odpowiednio dobre certyfikowane produkty to gwarancja bezpieczeństwa i najwyższej jakości.

Podstawy prawne


Stanowisko komputerowe powinno zostać przygotowane zgodnie z:

  • Rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 1 grudnia 1998 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe (Dz.U. z 1998 roku nr 148, poz. 973 z dnia 10 grudnia 1998 r.)
  • Rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy, tekst jednolity (Dz.U. z 2003 r. nr 169, poz. 1650 z dnia 28 sierpnia 2003 r.)
  • Dyrektywą Unii Europejskiej 90/270/EEC z dnia 29 maja 1990 r. w sprawie minimalnych wymagań w dziedzinie bezpieczeństwa i ochrony zdrowia przy pracy z urządzeniami wyposażonymi w monitory ekranowe (piąta dyrektywa szczegółowa w rozumieniu art. 16 ust. 1 dyrektywy 87/391/EWG) wraz z uaktualnieniami.
Według badań europejskich pracownicy biurowi spędzają średnio 6 godzin dziennie, siedząc przy komputerze. Oprócz pracy siedzimy także w czasie dojazdów do pracy, na spotkaniach, podczas posiłków lub odpoczywając w domu po pracy. W sumie może to być nawet 10-14 godzin dziennie. Wielogodzinne siedzenie bez odpowiedniego podparcia dla nóg i pleców może prowadzić do upośledzenia krążenia, obrzęków nóg, uciążliwego bólu pleców i ogólnego zmęczenia. Aby temu zapobiec, powinniśmy dbać o zachowanie prawidłowej postawy podczas pracy przy komputerze, ponieważ to właśnie tam spędzamy większość czasu, wpatrując się w ekran.


Wskazówki:
  • Ustaw wysokość krzesła tak, aby ręce spoczywały na biurku pod kątem prostym lub lekko rozwartym, a kąt zgięcia kolan wynosił około 90°- 105°.
  • Stopy powinny płasko spoczywać na podłodze. Jeżeli nie jest to możliwe, należy zastosować podnóżek pod stopy.
  • Tył kolan nie powinien dotykać siedziska.
  • Utrzymuj pozycję opartą w trakcie pracy - upewnij się, że plecy w pełni stykają się z oparciem siedziska.
  • Naturalne wsparcie w odcinku lędźwiowym zapewnia zastosowanie profilowanej podpórki pod plecy.
Podczas siedzenia przed komputerem ważne jest, aby ustawić krzesło w taki sposób, aby plecy, nadgarstki i ręce były podparte. Wielogodzinne siedzenie ze złą postawą, używanie klawiatury lub myszy przy zbyt niskim lub zbyt wysokim ustawieniu krzesła może powodować ból nadgarstków, drętwienie palców i prowadzić do zespołu cieśni nadgarstka. Takich problemów można uniknąć, utrzymując ergonomiczną postawę i stosując podpórki pod ręce, które utrzymują dłonie w neutralnej pozycji podczas pracy.

Wskazówki:
  • Przedramiona utrzymuj równolegle do podłogi tworząc z ramieniem kąt 90-105°, dłonie na wysokości lub nieco poniżej poziomu łokci.
  • Ustaw odpowiednią wysokość krzesła i biurka.
  • Nie opieraj nadgarstków bezpośrednio o krawędź czy blat biurka, nie zwieszaj rąk nad klawiaturą.
  • Kąt pomiędzy dłonią a nadgarstkiem w trakcie pracy powinien wynosić 0°.
  • Fotel ergonomiczny powinien być wyposażony w podłokietniki z możliwością regulacji zarówno ich wysokości, jak i odległości od siedziska.
  • Pracując na laptopie przez dłuższy czas korzystaj z zewnętrznej klawiatury z regulacją kąta nachylenia.
Pochylanie się lub pochylanie do przodu podczas czytania dokumentów prowadzi do bólu szyi. Można tego uniknąć, ustawiając monitor bezpośrednio przed sobą, na odpowiedniej wysokości, tak aby dokumenty znajdowały się w polu widzenia.

Wskazówki:
  • Monitor powinien być ustawiony bokiem do okna w odległości co najmniej 1 metra tak, aby nie odbijało się w nim światło naturalne, ani sztuczne.
  • Monitor powinien być ustawiony na wprost użytkownika w odległości na wyciągnięcie ręki – ok. 40-75 cm od twarzy.
  • Górna krawędź ekranu powinna znajdować się na wysokości wzroku lub lekko poniżej.
  • Zachowuj odpowiednią pozycję poprzez utrzymanie swojej głowy, ramion i bioder w linii prostej. Staraj się nie skręcać tułowia i nie pochylać się w kierunku ekranu.
Wstawanie i poruszanie się od czasu do czasu jest korzystne dla zdrowia. Stacje robocze Fellowes Sit-Stand Lotus™ i Levado™ pozwalają uzyskać to, co najlepsze z obu światów - komfort pracy i wyższy poziom aktywności.

Wskazówki:
  • Pamiętaj o korygowaniu postawy podczas pracy.
  • Wprowadzaj ruch - zawsze kiedy to możliwe.
  • Pamiętaj o regularnych 5 minutowych przerwach.
  • Dobre relacje podnoszą zadowolenie oraz wydajność w pracy.
  • Korzystaj z uniwersalnych rozwiązań np. biurek Levado™ umożliwiających szybką zmianę wysokości (dostosowanie do indywidualnych potrzeb różnych pracowników).
  • Stosuj ergonomiczne, certyfikowane rozwiązania.