Co musisz wiedzieć, żeby zdrowo i komfortowo siedzieć - Ergonomia pracy przy komputerze cz.1
Na ErgoPoint.com.pl znajdziesz produkty chroniące zdrowie w pracy - 6 stref ergonomii. Ponad 5 000 produktów. Szeroka oferta z wysyłką 24h! Wejdź, zobacz i chroń swoje zdrowie!
Przestrzenna ergonomia stanowiska pracy
Jeśli planujesz stworzyć sobie ergonomiczne miejsce pracy, to musisz pamiętać o kilku niesłychanie istotnych rzeczach, które powinieneś rozważyć, zanim przystąpisz do dzieła.
Ustawienie biurka względem okna
Jednym z takich aspektów jest odpowiednie ustawienie biurka, które zagwarantuje, że światło zarówno to naturalne, jak i sztuczne nie będą odbijać się od ekranu. Prawidłowo ustawione biurko względem okna i oświetlenia w danym pomieszczeniu sprawi, że podczas pracy nie będziemy musieli nadwyrężać wzroku, ani przyjmować nienaturalnej postawy nadwyrężającej kręgosłup.
Oświetlenie miejsca pracy
Kolejnym krokiem będzie dostosowanie oświetlenia w pomieszczeniu, światło nie może być zbyt intensywne ani zbyt słabe. Okna powinny posiadać rolety lub zasłony umożliwiające ich zasłonięcie, gdy promienie słoneczne staną się uciążliwe.
Czyste powietrze i cisza
Pył z tonerów z drukarek, bakterie z nieczyszczonej regularnie klimatyzacji, wirusy i kurz, suche powietrze to tylko kilka czynników środowiska, które mogą spowodować niekorzystne zmiany zdrowotne, a także wzrost absencji w pracy i zmniejszenie jej wydajności. Dlatego warto zadbać o oczyszczacze powietrza i panele dźwiękochłonne, bo dzięki temu znacząco polepszy się środowisko pracy.
Fotel ergonomiczny, biurko elektryczne i akcesoria ergonomiczne
Zaczynając od podstaw, bardzo ważna jest odpowiednia aranżacja miejsca pracy i wyposażenie biura w biurko, odpowiednie krzesło, a także inne artykułe ergonomiczne. Odpowiednie środowisko pracy jest ważne, ale to właśnie dzięki ergonomii stanowiska pracy Twoje zdrowie jest chronione.
Ergonomiczne stanowisko pracy - 6 stref ergonomii
Aby praca przebiegała w korzystnej dla naszego zdrowia sposób, konieczne jest odpowiednie przygotowanie miejsca pracy, w którym będziemy spędzać wiele godzin. W takim przypadku ogromnie ważne jest zwrócenie uwagi na 6 stref, które mają bezpośredni wpływ na jakość naszej pracy i na ogólne samopoczucie. Są nimi strefa nóg i pleców, strefa nadgarstków i strefa karku i głowy. Odpowiednie zorganizowanie miejsca pracy, które odpowiednio zadba o wszystkie 6 stref, to gwarancja komfortu pracy i życia bez bólu.
Strefa 1 Strefa nóg i pleców
Planując aranżację biura lub pokoju do nauki, należy zapewnić sobie odpowiednie miejsce siedzące, które będzie wspierało prawidłową postawę podczas długich godzin przed komputerem.
Fotel ergonomiczny
Zapewnienie wsparcia odcinka lędźwiowego kręgosłupa jest ogromnie ważne i ma pozytywny wpływ na kręgosłup. Wsparcie odcinka lędźwiowego można uzyskać poprzez stosowanie podpórki pod plecy lub kupując specjalnie skonstruowany fotel ergonomiczny.
Decydując się na krzesło ergonomiczne, zapewniamy sobie nie tylko wsparcie w części lędźwiowej kręgosłupa, ale również prawidłową postawę całego ciała podczas długotrwałego siedzenia. Dzieje się tak za sprawą regulacji wysokości, wysuwu siedziska, wysokości oparcia, regulacji podłokietników. Dobrze dobrany fotel ergonomiczny, to gwarancja zdrowego kręgosłupa i większy komfort podczas siedzenia, a także ulga podczas niektórych chorób takich jak hemoroidy, problemy z prostatą i wiele innych.
Podpórka pod plecy
Ważna jest również podpórka pod plecy. To tańszą opcja, ale można ją wykorzystać w wielu miejscach, nie tylko w biurze. Podpórkę można zabrać do domu lub w podróż. Oczywiście ogromnie ważne jest, aby była odpowiednio dobrana do naszego ciała.
Podnóżek biurowy
Kolejnym aspektem, na który powinniśmy zwrócić uwagę, jest podnóżek biurowy z regulowaną wysokością i nachyleniem. Podnóżek umożliwia utrzymanie płaskiego, spoczynkowego położenia stóp. To produkt, który ułatwia utrzymanie prawidłowej postawy podczas pracy i poprawia krążenie krwi. Niektóre z podnóżków posiadają funkcje grzewcze i chłodzące, które można dostosować do własnych preferencji. Wiele osób nie zdaje sobie nawet sprawy, jak ważne podczas długotrwałego siedzenia przed komputerem jest odpowiednie ułożenie rąk czy nóg. Mimo iż świadomość rośnie i coraz więcej osób docenia komfort, jaki oferują im podnóżek biurowy lub podpórka pod plecy, to jednak wiele osób bagatelizuje ich wpływ na swoje zdrowie. Podnóżek biurowy doskonale sprawdzi się dla osób, które mają problemy zdrowotne związane z układem krążenia.
Strefa 2 Strefa nadgarstków
Kolejną bardzo ważną kwestią podczas aranżacji miejsca pracy i przestrzeni biurowej jest strefa nadgarstków. To szczególnie ważne dla osób, które bardzo dużo czasu spędzają przed komputerem. Najczęstszym błędem jest opieranie nadgarstków o krawędzie biurka, co bardzo często skutkuje bólem nadgarstków i ramion. Aby temu zapobiec warto stosować podkładkę pod mysz i nadgarstek, zaopatrzyć się w fotel ergonomiczny z regulacją wysokości i z regulacją podłokietników, które zminimalizują nacisk nadgarstków opartych o brzeg biurka lub laptopa.
Podkładka pod mysz i nadgarstek i podkładka przed klawiaturę
Zapobiegając zwężeniu cieśni nadgarstka, można rozważyć zakup podkładki żelowej przed klawiaturę, która pozwoli na prawidłowe ułożenie nadgarstków i dłoni podczas pisania. Podobnie należy się zaopatrzyć w podkładkę pod mysz i nadgarstek, która ułatwi pracę z myszką komputerową.
Szuflada na klawiaturę
Pomocna może się okazać również szuflada na klawiaturę z regulacją wysokości, jeśli naszym problemem jest zbyt wysokie biurko, które wymaga od nas nienaturalnego ułożenia dłoni i przedramion.
Strefa 3 Strefa karku i głowy
Tutaj znajdziesz rozwiązania mające na celu ochronę kręgosłupa w strefie szyjnej oraz wzroku.
Podstawka pod monitor lub uchwyt do monitora
Aby zmniejszyć napięcie karku i kręgosłupa, a także zmniejszyć natężenie wzroku, ważne jest zachowanie odpowiedniej postawy podczas pracy. Można ją uzyskać poprzez odpowiednie ustawienie monitora, które powinno być dostosowane do poziomu naszego wzroku, a także zachowania prawidłowej postawy w czasie siedzenia. Jeśli monitor nie posiada odpowiedniej regulacji, można wykorzystać podstawkę pod monitor, która zapewni odpowiednią wysokość ekranu. Odpowiednio dobrana podstawka powinna zagwarantować nam wygodną wysokość monitora dla naszego wzroku i karuku. Jeśli z miejsca pracy korzystają dwie osoby, które nie są tego samego wzrostu, podstawka powinna mieć możliwość regulowania wysokości. W ten sposób każdy z użytkowników będzie mógł dopasować wysokość ekranu, do własnych potrzeb.
Fotel ergonomiczny z zagłówkiem
Ważna jest również odpowiednia regulacja zagłówka, którą zapewnia fotel ergonomiczny. Zagłówek w fotelu ergonomicznym pozwala na zrelaksowanie odcinka szyjnego kręgosłupa. Ma to pozytywny wpływ na ogólne samopoczucie podczas długich godzin spędzanych przed komputerem. Oczywiście zawsze należy odpowiednio dopasować wysokość zagłówka i nachylenie do naszych potrzeb, bez tego nawet najlepszej jakości sprzęty nie będą spełniały swojej funkcji.
Strefa 4 Siedź, stój - zmieniaj pozycje w czasie pracy
Dzieci w szkole mają przerwę śródlekcyjną na krótkie ćwiczenia. Dorośli często zapominają o jakimkolwiek ruchu, co sprawia, że potrafią siedzieć po 8 i więcej godzin. Długie siedzenie ma negatywny wpływ na organizm - zaburza krążenie krwi, prowadzi do bólów mięśni i kręgosłupa, obniża natlenienie organizmu, zaburza rytm trawienia pokarmów itd. Dlatego tak ważne jest zapewnienie ruchu w trakcie pracy poprzez ćwiczenia lub też wyposażenie stanowiska pracy w biurko regulowane do pracy siedząco - stojącej.
Biurko regulowane elektrycznie
Zapewnia zmianę pozycji z siedzącej na stojącą i odwrotnie, co znakomicie wpływa na ograniczenie ryzyka pojawienia się chorób właściwych dla pracowników biurowych.
Strefa 5 organizacja stanowiska pracy, czyli ważne dodatki usprawniające pracę przy biurku
Oprócz zachowania odpowiedniej postawy przy biurku ważne są również pomoce, które powinny usprawnić i ułatwić pracę. Równie ważne, jak podnóżek pod biurko, fotel biurowy ergonomiczny, czy podpórka pod plecy są wszelkiego rodzaju sortery ułatwiające pracę.
Akcesoria ergonomiczne - pojemniki na dokumenty, przyborniki, sortery i inne
Zaczynając od przyborników na długopisy, ołówki i linijki, po sortery dokumentów, a kończąc na specjalnych ergonomicznych gadżetach takich jak zszywacze czy dziurkacze. Odpowiednio dobrane akcesoria dostępne w zasięgu ręki, są wspaniałym rozwiązaniem. Maksymalnie ułatwiają pracę i oszczędzają energię. Nieprawidłowe ułożenie sprzętu i innych pomocy może doprowadzić do usztywnienia mięśni i bólów kręgosłupa. Jeśli z miejsca pracy korzysta więcej niż jedna osoba, zawsze należy wybierać takie sprzęty, i wyposażenie, które będzie mogło dostosować się do potrzeby obydwu z nich.
Aranżując przestrzeń biurową lub pokój do nauki, nie warto bagatelizować własnych potrzeb i zdrowia. Nieodpowiednio dobrane sprzęty i pomoce podczas długiego użytkowania, mogą negatywnie wpływać na jakość naszej pracy i na ogólne samopoczucie, wywołując bóle ramion, karku. Mogą również wpływać na obniżoną koncentrację, która ma ogromny wpływ na szybkość i jakość wykonywanych działań.
Strefa 6 Czynniki środowiska - hałas, oświetlenie, czyste powietrze
Duże znaczenie dla naszego zdrowia ma środowisko pracy. Odpowiednie oświetlenie, będzie miało pozytywny wpływ na nasze samopoczucie, a w szczególności nasz wzrok. Zbyt jaskrawe, lub zbyt słabe oświetlenie, bardzo mocno nadwyrężają wzrok, co prowadzi do przemęczenia gałek ocznych, może również powodować bóle głowy. Bardzo ważne jest utrzymanie czystości mebli i przyrządów biurowych i powietrza. Te czynniki mają ogromny wpływ na nasze zdrowie i wydajność pracy.
Oczyszczacze powietrza
Korzystanie z oczyszczaczy powietrza i nawilżaczy powietrza to obecnie konieczność szczególnie wtedy, kiedy cierpimy na alergie. Ponadto powietrze poddane oczyszczaniu i nawilżaniu pozytywnie oddziałuje na błony śluzowe oczu, nosa i krtani.
Równie ważna jest organizacja miejsca pracy i wyposażenie stanowiska w odpowiednie akcesoria takie jak sorter na dokumenty, przyborniki na biurko, czy ergonomiczne dziurkacze i zszywacze. Wykorzystanie tych produktów pozwoli na uporządkowanie dokumentów i przyborów biurowych. Ma to ogromny wpływ na poprawienie jakości pracy i usprawnienie działań.
Zobacz nasze inne artykuły, omawiające szczegółowo 6 stref ergonomii:
Ergonomia pracy przy komputerze cz.1 - co musisz wiedzieć, żeby zdrowo i komfortowo siedzieć
Ergonomia pracy cz.2 - zapobiegaj bólom nadgarstków
Ergonomia pracy cz.3 - zapobiegaj bólom karku i szyi
Ergonomia pracy cz. 4 - siedź, stój - zmieniaj pozycje
Ergonomia pracy cz.5 - organizacja stanowiska pracy
Ergonomia pracy cz.6 - zdrowe oświetlenie, czyste powietrze, cisza
Zostaw komentarz