Ergonomiczne stanowisko pracy w domu podczas pracy zdalnej przy COVID-19 – jak je przygotować?

Ergonomiczne stanowisko pracy w domu podczas pracy zdalnej – jak je przygotować?

Epidemia COVID-19 w błyskawicznym tempie zmieniła sposób pracy tysięcy osób. Chociaż i wcześniej praca zdalna nie była rzadkością, to obecnie stała się niemalże codziennością. Wymusza to konieczność organizacji pracy w domu w taki sposób, by była ona nie tylko wydajna, ale także spełniała zasady ergonomii. Nie jest to rzeczą trudną, jednak o pewnych aspektach nie można zapominać. Dla własnego zdrowia i zdrowia swojej rodziny.

Zdrowe siedzenie – fotele biurowe, fotele ergonomiczne i akcesoria ergonomiczne

Większość zatrudnionych swoją pracę wykonuje w pozycji siedzącej, a przy pracy zdalnej dotyczy to niemal wszystkich. I chociaż wydawałoby się, że siedzenie nie jest czynnością ciężką, to jednak po spędzeniu w fotelu kilku godzin dziennie powszechne jest narzekanie na bóle mięśni, kręgosłupa, stawów, czy np. marznące nogi. Problemy te urosły do miana choroby cywilizacyjnej. Jak z nimi walczyć, skoro nie możemy zmienić sposobu pracy? Zmieńmy więc chociaż sposób siedzenia podczas jej wykonywania. Ergonomia siedzenia zaczyna się od przyjęcia właściwej postawy. Pozycja ta wpływa na obciążenie stawów i mięśni, ze szczególnie mocno odczuwanym przeciążeniem kręgosłupa w odcinkach lędźwiowym i szyjnym, nadgarstków, ale także kolan czy wzroku.

Ergonomiczne stanowisko pracy ErgoPoint.com.pl
Zalecenia ogólne są tu dość jasno sprecyzowane. Należy siedzieć tak, by plecy przylegały do oparcia fotela, uda winny być ustawione równolegle do podłogi, z kolanami lekko obniżonymi w stosunku do bioder. Bynajmniej nie jest zdrowo siedzieć w pozycji sztywnej, idealnie wyprostowanej. To nienaturalna postawa, która mocno obciąża mięśnie grzbietu. Dużo wygodniejsze jest lekkie odchylenie do tyłu, sprawdzające się w większości prac koncepcyjnych, chociaż niestety osoby dużo piszące na klawiaturze skazane są na pozycję wyprostowaną lub lekko pochyloną do przodu. Brak wsparcia lędźwiowego w ich przypadku jest szczególnie odczuwany, a dolegliwości kręgosłupa i nadgarstków są powszechne.
Każda aktywność fizyczna, przerywająca napięcie mięśni, będzie tu dobroczynna. Stanowisko pracy w domu pozostawia więcej swobody niż w tradycyjnym biurze. Można częściej wstać z fotela czy nawet po prostu pobujać się na nim, poruszać, rozciągnąć mięśnie, pogimnastykować kilka minut na wzór japońskiego radio taiso. Bo praca zdalna, chociaż ma wiele zalet, jest ograniczona pod względem możliwości aranżacji przestrzeni w sposób zalecany przy pracy biurowej.

Powiedzenie, że we wszystkich biurach stanowiska są w pełni ergonomiczne byłoby nadużyciem. Nie jest tak. Jednak na pewno sytuacja jest tu dużo lepsza, niż w przypadku stanowiska pracy w domu. Najczęściej na jego potrzeby anektowane jest biurko czy też stół kuchenny. Raczej nie są to miejsca dopasowane do wielogodzinnego siedzenia. Urządzano je przecież nie z myślą o ergonomii pracy, a raczej wpasowaniu się w stylistykę wystroju pomieszczenia.

Ergonomiczne stanowisko pracy - to znaczy jakie?

Przekształcenie domowego kącika na miejsce pracy zdalnej podczas COVID 19 nie jest ani łatwe, ani bezkosztowe. Niektóre elementy wyposażenia, jak regulowane biurka (biurko regulowane elektrycznie) czy stanowiska do pracy siedząco - stojącej (stanowiska typu sit to stand), mimo swoich ogromnych zalet (omówienie zalet biurek regulowanych elektrycznie znajdziesz tutaj) mogą nie wchodzić w grę ze względu na dostępną w mieszkaniu przestrzeń. Dlatego przyjrzyjmy się kilku innym produktom ergonomicznym, które na pewno musisz mieć: 

Podkładka pod nadgarstek (podkładka pod mysz i przed klawiaturę)

Natomiast można już realnie myśleć o żelowej podkładce przed klawiaturę i podkładce pod mysz by wesprzeć nadgarstki (redukcja ryzyka pojawienia się schorzenia cieśni nadgarstka), czy o podstawce pod laptopa, która z kolei znacząco odciąży odcinek szyjny kręgosłupa.

Zestaw - podkładka pod nadgarstek pod mysz i przed klawiaturę marki ErgoSafe

ErgoSafe Podkładka żelowa pod mysz i nadgarstek
ErgoSafe Podkładka żelowa pod mysz i nadgarstek

ErgoSafe Podkładka żelowa przed klawiaturę

ErgoSafe Podkładka żelowa przed klawiaturę

Podnóżek biurowy (podstawa pod stopy)

Ważny jest również podnóżek biurowy, bo jeśli nie mamy w domu fotela biurowego to zwykłe krzesło (bez zaokrąglonego skraju siedziska) może powodować duży nacisk na tętnice i żyły w udach i w efekcie zwiększa ryzyko pojawienia się żylaków, efektu marznących stóp, czy tzw. ciężkich nóg. Te wydatki nie są duże, a znacząco poprawiają komfort pracy przed ekranem.

Podnóżek biurowy masujący AKU marki ErgoSafe

ErgoSafe Podnóżek biurowy masujący Aku

Ergonomiczny fotel biurowy

Najważniejszym jednak meblem, determinującym wygodę domowego stanowiska pracy, jest ergonomiczny fotel biurowy. Standardem są tu takie rozwiązania jak wielostopniowa regulacja siedziska, oparcia, odchylenia, często też podłokietników i zagłówka. Jak radzić sobie w sytuacji, gdy takowego brak?

Kilka przykładów produktów z kategorii fotel ergonomiczny o wysokim poziomie ergonomii

Kulik System Fotel ergonomiczny Elegance

 Fotel ergonomiczny Elegance Kulik System ErgoPoint.com.pl

 

Fotel ergonomiczny biurowy Business Kulik System 

Fotel ergonomiczny Business Kulik System

 

Fotel ergonomiczny biurowy Wau Unique

 Fotel ergonomiczny Wau 2 Unique

Prawidłową pozycję podczas siedzenia wspomogą fotele biurowe zaprojektowane by spełniać zasady ergonomii pracy, posiadające:

  • regulowaną wysokość
  • regulowaną głębokość siedziska
  • regulowaną wysokość oparcia i najlepiej również regulowane wsparcie odcinka lędźwiowego
  • zaokrąglony skraj siedziska, co ułatwia przepływ krwi w udach i wpływa na redukcję tzw. efektu marznących nóg
  • regulowany rozstaw podłokietników, co szczególnie ważne dla osób o wyższej wadze,
  • podłokietniki regulowane góra-dół, do wewnątrz i na zewnątrz
  • zagłówek - regulacja przylegania do głowy, ale również wysokości
  • mechanizm rozkładania fotela do pozycji relaksacyjnej typu synchro (umożliwia jednoczesny ruch siedziska oraz oparcia przy rozkładaniu, co pozwala na optymalne dopasowanie do ciała)

 

Jeśli nie ergonomiczny fotel biurowy to co?

Jeśli zakup ergonomicznego fotela biurowego z jakichś względów nie jest możliwy to idealnym kompromisem jest w tym przypadku podpórka pod plecy (inaczej zwana nakładką rehabilitacyjną na krzesło).

Rozwiązanie dedykowane właśnie osobom, które nie dysponują ergonomicznym krzesłem biurowym. Taka podpórka może być założona na krzesło czy też fotel i pozwala eliminować niedogodności wielogodzinnego siedzenia przy pracy w domu. W jej trakcie najbardziej obciążony jest dolny odcinek kręgosłupa, więc podpórka lędźwiowa, montowana na zwykłym fotelu daje wyraźną ulgę i wzrost komfortu pracy. Jednocześnie jest to wydatek tak nieduży, że praktycznie nieodczuwalny w domowym budżecie. Jak każde rozwiązanie kompromisowe zakup samej podpórki pod plecy ma też kilka wad – dokładnie tyle ile korzyści daje biurowy fotel ergonomiczny😊

Temat zdrowego stanowiska pracy i tego, co jest ergonomiczne jest szeroki, dlatego zachęcamy do śledzenia kolejnych wpisów na naszym blogu.