Dlaczego warto wybrać stanowiska sit – stand lub biurko elektryczne do pracy siedząco – stojącej ?

Dlaczego warto wybrać stanowiska sit – stand lub biurko elektryczne do pracy siedząco – stojącej ?

Przeważająca większość pracowników biurowych i umysłowych wykonuje swoje zadania na siedząco. I wielu z nich skarży się na przypadłości z tym związane. Na czele są oczywiście bóle kręgosłupa, sztywnienie karku, napięcie mięśni pleców, ogólne fizyczne zmęczenie. I te mniej widoczne, jak zwiększenie ryzyka chorób serca, układu krwionośnego, cukrzycy czy otyłości. Rezultaty spędzania 30% dnia w jednej, siedzącej, pozycji są obciążające dla organizmu. Zgadzają się z tym zarówno sami pracownicy jak i specjaliści medycyny pracy. Ale czy istnieje jakaś alternatywa ?

Poprawienie komfortu pracy i zdrowia przez stanowiska do pracy siedząco stojącej sit – stand (taką nazwę stosuje marka Fellowes) lub Sit/Stand Desk (taką nazwę stosuje marka Kensington)

Ciężko zmienić tryb pracy biurowej i całkowicie wyeliminować pozycję siedzącą. Pytanie zresztą, czy byłoby to uzasadnione, ona bowiem także nie jest przecież obojętna dla organizmu, skupienia pracownika, jego wydajności.
Rozwiązaniem idealnym w takiej sytuacji jest system mieszany – mianowicie przejście na pracę siedząco – stojącą. Taki rodzaj pracy jest nadal stosunkową nowością w Polsce, jednakże w innych krajach, zwłaszcza Europie Zachodniej, Skandynawii, Stanach Zjednoczonych, od lat zyskuje na popularności. Jest bowiem zaletą dla zdrowia pracownika, zaś pracodawcy doceniają płynącą z niego poprawę wydajności i zadowolenia zatrudnionych.

Ograniczenie pracy w trybie siedzącym polega na wprowadzeniu do biura dedykowanych rozwiązań. Praca biurowa na stojąco nie powinna się bowiem odbywać przy tradycyjnych meblach. Nie zdadzą one egzaminu. Jednak decydując się by wykorzystać w biurze stanowisko do pracy sit – stand uzyskujemy bardzo dobre rezultaty, zarówno dla pracowników jak i pracodawców. Ich istotą jest bowiem możliwość płynnej zmiany wysokości blatu biurka i przechodzenia od pozycji stojącej do siedzącej – cały czas na tym samym meblu. Pozwala to pracownikowi na przywyknięcie do nowego rozwiązania, oswojenie się z nim.

Na początek wystarczy przysłowiowe pięć minut na godzinę w pozycji stojącej i stopniowe zwiększenie tego czasu do zalecanych 15 minut na godzinę. Regulowana wysokość stanowiska do pracy siedząco – stojącej oznacza, że ten proces jest płynny, szybki, wygodny. Zachęca wręcz pracowników, by z niego skorzystać. I jak się okazuje – bardzo szybko przyzwyczajają się oni do nowych rozwiązań, na własnym ciele odczuwając ich pozytywne skutki.

Efektem jest więc lepsza kondycja psychofizyczna, spadek zmęczenia, poprawa koncentracji. To zaś przekłada się satysfakcję i motywację do pracy, oraz rzecz jasna wydajność. Dlatego też stanowiska sit to stand stanowią tak pożądany element wyposażenia biura ergonomicznego i przyjaznego pracownikom.
Na rynku jest dostępnych kilka różnych rodzajów rozwiązań pozwalających stworzyć miejsce do pracy na siedząco lub na stojąco.

stanowisko do pracy siedząco stojącej sit – stand (taką nazwę stosuje marka Fellowes) lub Sit/Stand Desk (taką nazwę stosuje marka Kensington)

Fellowes Stanowisko do pracy sit-stand lotus™ - białe

biurko elektryczne, biurko regulowane elektrycznie - przykładowy model Spacetronik SPE-214W

Spacetronik Elektryczny stelaż biurkowy

Możliwe zastosowania elektrycznego biurka:) 

Spacetronik Elektryczny stelaż biurkowy ERGOLINE Spacetronik

Oba rozwiązania oferują dla użytkownika wiele korzyści między innymi:

  • - niższe ryzyko chorób kardiologicznych – badania wskazują, że długie siedzenie to istotny czynnik ryzyka chorób kardiologicznych i to niezależnie od aktywnego trybu życia. Dlatego należy przerywać długie siedzenie ćwiczeniami bądź spacerem.
  • - zmniejszenie bólu pleców, który jest można powiedzieć chorobą cywilizacyjną. Stojąc lub siedząc zmieniasz rozkład obciążenia, co pozwala odciążyć plecy, w tym zmniejszyć nacisk na przestrzenie międzykręgowe,
  • - pozycja stojąca zużywa więcej energii niż siedzenie. Przeciętny człowiek spala ponad 150 dodatkowych kalorii, kiedy stoi, zamiast siedzieć przez większą część dnia.
  • - dodatkowe efekty to redukcja poziomu cukru we krwi, dłuższa długość życia, zmniejszenie stresu, jak również poprawa wydajności i wzrost poziomu energii. poziom cukru we krwi.

Zatem korzyści jest wiele i chcąc zachować jak najdłużej zdrowie i wysoki poziom kondycji fizycznej należy ograniczyć siedzący tryb życia, co najprościej można zrobić poprzez zwiększenie liczby godzin pracy na stojąco.