Idealne stanowisko pracy i nauki

Idealne stanowisko pracy i nauki - ErgoPoint.pl

Jak powinno wyglądać idealnie zaprojektowane (zgodnie z zasadami ergonomii) stanowisko pracy i nauki?

Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby miejsce pracy, nauki i zabawy Twoje i Twoich bliskich było odpowiednio dostosowane do indywidualnych potrzeb i preferencji?

Nie wystarczy wyposażenie stanowiska w nowoczesny, ergonomiczny fotel oraz podkładkę pod myszkę. Tutaj chodzi o coś więcej: I. Ergonomia stanowiska pracy i nauki II. Ergonomia organizacji pracy III. Czynniki środowiska pracy

Zacznijmy od ergonomii stanowiska pracy i nauki.

I. Ergonomia stanowiska pracy i nauki

Przedstawiamy 4 zasady, których stosowanie pozwoli zorganizować Twoje miejsce pracy, zabawy lub nauki zgodnie z zasadami ergonomii, czyli tak by było ono zdrowe i komfortowe oraz sprzyjało wydajności w pracy lub nauce.

Ergonomia stanowiska pracy i nauki - STREFA PLECÓW I NÓG

Jeśli chcesz uniknąć bólu pleców, zmęczenia oraz osłabienia musisz pamiętać o zapewnieniu sobie odpowiedniego wsparcia dla odcinka lędźwiowego kręgosłupa. Jeżeli Twój fotel nie zapewnia odpowiedniego wsparcia skorzystaj z podpórki pod plecy lub po prostu zakup fotel ergonomiczny, który będzie dostosowany do Twojego wzrostu i wagi. Nie zapomnij również o podnóżku pod stopy, który nie tylko pomoże Ci utrzymać odpowiednią postawę, poprawić krążenie krwi w nogach, ale także zwiększy Twój komfort pracy.

Podnóżek ergonomiczny ErgoSafe

Nasze wskazówki:

  • korzystaj z odpowiednio wyprofilowanego fotela lub krzesła ergonomicznego. Dobry fotel biurowy powinien posiadać również regulację wysokości, wysuwu siedziska, wysokości oparcia, regulację wysokości podłokietników, zagłówek (opcjonalnie),
  • odpowiednią postawę ciała pomoże zachować - podnóżek pod stopy. Każdy podnóżek powinien mieć opcję regulowanej wysokości w taki sposób, aby zapewnić osobie pracującej płaskie i spoczynkowe ułożenie stóp. Podnóżek powinien mieć regulowane nachylenie w zakresie 0-15°. Korzystanie z podnóżka pod stopy nie tylko wspomaga poprawną pozycję ciała osoby siedzącej na krześle bądź fotelu, ale również zapewnia prawidłowe krążenie krwi w nogach, zapobiegając pojawianiu się żylaków.
  • odpowiednią postawę ciała pomoże zachować - podpórka po plecy (jeśli nie zamierzasz zakupić fotela ergonomicznego). Sprawdź czy podpórka wspiera i jest dopasowana do odcinka lędźwiowego Twojego kręgosłupa. Korzystaj tylko z profilowanej podpórki, ponieważ to ona pomaga skutecznie utrzymać odpowiednią postawę ciała.

Ergonomia stanowiska pracy i nauki - STREFA NADGARSTKÓW

Czy wiesz, że 76% osób badanych, które pracują przy komputerze mają nieprawidłowo ułożone nadgarstki? 58% z nich podpiera je na krawędzi biurka, a 18 % utrzymuje nadgarstki zawieszone w powietrzu. Dodatkowo, aż 44 % osób ma umieszczoną klawiaturę w nieprawidłowy sposób, czyli powyżej poziomu łokcia. Osoby te skarżą się na bóle ramion i łokci (51% badanych), drętwienie i mrowienie ramion (aż 40%) oraz bóle w okolicach nadgarstków (to ponad połowa z ankietowanych osób).

Nie zapomnij, aby zapewnić Twoim dłoniom i nadgarstkom odpowiednie wsparcie. Podkładka pod dłoń redystrybuuje bolesne miejsce nacisku oraz pozwala uniknąć napięcia nerwu pośrodkowego, co w konsekwencji mogłoby spowodować zespół cieśni nadgarstka i konieczność bolesnej operacji.

Nasze wskazówki:

  • kiedy piszesz na klawiaturze pamiętaj, że Twoje dłonie muszą być rozluźnione,
  • nie opieraj nadgarstków o krawędź biurka bądź klawiatury!
  • trzymaj przedramiona równolegle do podłogi, łokcie pod kątem 90-105 °, a dłonie powyżej bądź na wysokości poziomu łokci,
  • sprawdź, czy Twój fotel posiada możliwość regulacji wysokości jak i odległości podłokietników od siedziska,
  • stosuj ergonomiczną podkładkę żelową zarówno pod nadgarstek i myszkę, jak i podkładkę przed klawiaturę,
  • jeśli biurko jest za wysoko polecamy zakup wysuwanych szuflad na klawiaturę, które umożliwią zachowanie poprawnego ułożenia przedramienia oraz kręgosłupa.

Ergonomia stanowiska pracy i nauki - STREFA KARKU I GŁOWY

Co pomaga zredukować napięcie karku, ramion oraz zmniejszyć natężenie wzroku? Umieszczenie na linii oczu monitora, notebooka. Dodatkowo jeśli wprowadzasz do komputera dokumenty, pamiętaj, żeby znajdowały się one na podstawce pod dokumenty, która zapewni, że będa ona nachylone pod właściwym kątem oraz w odpowiedniej odległości od oczu.

Nasze wskazówki:

  • ustawienie monitora - ustaw monitor bokiem do okna w odległości minimalnej 1 metra. Monitor powinien być ustawiony w taki sposób, aby nie odbijało się w nim światło sztuczne bądź naturalne. Odległość między monitorem, a wyciągniętą ręką powinna być w przedziale od 40 do 75 cm,
  • utrzymuj prostą linię głowy, ramion i bioder,
  • korzystanie z podstawki pod monitor daje możliwość umieszczenia monitora w odpowiedniej pozycji, dzięki czemu możemy uniknąć napięcia i przeciążenia mięśni okolic karku bądź szyi,
  • zamontowanie ramion pod monitor (uchwyt na monitor) pozwala zaoszczędzić miejsce na biurku oraz dodatkowo zwiększyć wydajność pracy dzięki odpowiedniemu ułożeniu monitora na linii wzroku. Dodatkowo pozwala zmniejszyć zmęczenie oczu oraz szyi i karku.

Ergonomia stanowiska pracy i nauki - ORGANIZACJA MIEJSCA PRACY

Przypominamy też, że nieodpowiednie ułożenie akcesoriów biurowych również może wpływać na utrzymywanie nieprawidłowej pozycji ciała. Prawidłowa i ergonomiczna organizacja miejsca pracy to jego przystosowanie do indywidualnych potrzeb osoby pracującej lub uczącej się.

Nasze wskazówki:

  • stwórz obszar, gdzie łatwo możesz wyciągnąć przedramię i sięgnąć po potrzebną Ci rzecz,
  • sprawdź, czy posiadasz odpowiednią przestrzeń na pomieszczenie Twoich akcesoriów,
  • przedmioty, z których często korzystasz, trzymaj w zasięgu ręki,
  • korzystanie z podpórek pod dokumenty zwiększa przestrzeń pracy, a także skuteczność pracownika,
  • pojemniki na akcesoria biurowe oraz półki na dokumenty pozwalają dostosować miejsce pracy i jego organizację do indywidualnych potrzeb pracownika,
  • korzystaj z: półka na dokumenty na ścianę, sorter na dokumenty, pojemniki na dokumenty, tacki na dokumenty - porządek w miejscu pracy to jeden z ważnych czynników wydajności.

Prawidłowa organizacja miejsca pracy - schemat

II. Ergonomia organizacji pracy

Ergonomia organizacji pracy - PRZYBORY BIUROWE

Korzystaj z urządzeń i sprzętów biurowych opracowanych zgodnie z zasadami ergonomii (np. dziurkacze i zszywacze o sile nacisku zmniejszonej o 50%). Pamiętaj, żeby Twoje dziecko korzystało z przyborów odpowiednich do jego preferencji - prawo lub leworęczności. Dzięki temu opanuje ono szybciej naukę pisania, uzyska lepsze oceny na lekcjach plastyki, zapewnisz mu szybszy rozwój niż jego rówieśnikom.

Nasze wskazówki

  • wyprofilowane ergonomiczne przybory do pisania, rysowania, wycinania sprawią, że dziecko nauczy się w prawidłowy sposób ich używać, co oznacza np. szybsze opanowanie sztuki pisania,
  • specjalnie wyprofilowane przybory do pisania są dopasowane do dłoni dziecka, a także zapewniają komfortowe i praktycznie bezwysiłkowe pisanie,
  • specjalnie dostosowany gumowy element pomaga dziecku przyswoić poprawny uchwyt długopisa bądź ołówka, który dopasowuje się do małej dłoni dziecka,
  • niska waga ołówka ułatwia dziecku posługiwanie się przyborem oraz redukuje nakład potrzebnej siły,
  • zadbaj o to, żeby do Twojego miejsca pracy zakupiono sprzęt ergonomiczny jak np.dziurkacze i zszywacze o sile nacisku zmniejszonej o 50%. Dzięki temu możesz uniknąć wielu schorzeń.

III. Czynniki środowiska pracy

Czynniki środowiska pracy - OŚWIETLENIE

Mamy tendencję do korzystania z lampki, która znajduje się na biurku. Pytanie brzmi - czy możemy z niej korzystać podczas używania komputera? Niestety nie! Osoba, która pracuje przy komputerze nie może mieć w swoim polu widzenia źródła światła jaśniejszego niż ekran komputera. W tym przypadku najlepszym rozwiązaniem będzie włączenie lampy głównej, która oświetla całe pomieszczenie, w którym pracujemy. Nasze oświetlenie powinno się mieścić w przedziale od 300lx do 700lx, więc należy unikać dodatkowego światła w pomieszczeniu. Pamiętaj także o oświetleniu przy klawiaturze, które powinno mieć natężenie około 500 lx.

Czynniki środowiska pracy - TEMPERATURA POWIETRZA

Czy jest w moim miejscu pracy, zabawy czy nauki panuje odpowiednia temperatura? Choć wydaje nam się to mało prawdopodobne, to nasze skupienie, energia oraz wydajność zależą również od temperatury powietrza. Skoro temperatura jest tak ważna - to ile stopni powinno być w biurze/domu w okresie letnim? Temperatura powietrza powinna się wahać wtedy między 23 do 26 stopni Celsjusza, natomiast zimą powinna wynosić od 20 do 24 stopni. Jeśli nie posiadasz klimatyzacji pamiętaj o wietrzeniu pomieszczenia co 3-4 godziny. W okresie zimowym, kiedy korzystamy z ogrzewania należy często wietrzyć pomieszczenie, ponieważ jesteśmy wtedy szczególnie narażeni na różne choroby, które roznoszą się poprzez bakterie oraz zarazki, jak również podrażnienia oczy związanie z niskim poziomem wilgotności powietrza. Wtedy zalecamy zaopatrzenie się w nawilżacz powietrza.

nawilżacz powietrza

Czynniki środowiska pracy - WILGOTNOŚĆ POWIETRZA

Bardzo ważne jest, aby pamiętać o systematycznym nawilżaniu powietrza. Ten zabieg jest bardzo ważny dla naszej skóry i oczu. Jeżeli wilgotność powietrza wynosi ponad 50% to natężenie pola elektrostatycznego wokół naszego stanowiska pracy zmniejsza się, co pozytywnie wpływa na oczy i skórę oraz ogólne samopoczucie. W celu uniknięcia zbyt wysokiego natężenia pola elektrostatycznego powinno się nawilżyć powietrze poprzez użycie nawilżaczy. Są one szczególnie przydatne w okresie zimowym, kiedy wilgotność powietrza spada nawet do 30 %. Więcej informacji na temat nawilżania powietrza znajdziesz na stronie internetowej marki Rivere, która oferuje nawilżacze powietrza Rivere Black oraz Rivere White o niezwykłym designie (www.rivere.eu).

Czynniki środowiska pracy - HAŁAS

Nadmierne pobudzenie, brak umiejętności skupienia uwagi, czy przygnębienie, to tylko część skutków, jakie mogą być spowodowane przez nadmierny hałas. Pamiętaj aby dbać o Twój narząd słuchu, dlatego wyłącz muzykę i skup się na pracy, a będziesz zaskoczony efektami. Dodatkowo należy pamiętać o zapewnieniu odpowiednich środków ochrony przed hałasem z zewnątrz jak okna dźwiękoszczelne, czy też przegrody między stanowiskami pracy w biurze o typie zabudowy open space.